Islamsko bankarstvo
Ukupno društveno bogatstvo je danas jako neravnomerno raspoređeno. Jedan od uzroka ovakvog stanja, je način finansiranja ekonomskog razvoja u zemljama “trećeg sveta” koji se zasniva na inostranim zajmovima, koji kod njih stvaraju problem servisiranja tako nastalih dugova. Usled toga, pristalice beskamatnih banaka smatraju da je glavni problem u kamati. Neslaganje sa načelima na kojima je baziran bankarski sistem doveo je do nastanka alternativnih sistema, odnosno do određenih oblika beskamatne bankarske prakse.
Primer beskamatnog bankarstva je “islamsko bankarstvo” standardno objašnjenje poslovne racionalnosti koja opravdava konvencionalno komercijalno bankarstvo je učešće komercijalnih banaka kao posrednika između onih koji imaju suficit i onih koji imaju deficit novčanih sredstava, zarađujući na razlici između pasivnih i aktivnih kamatnih stopa. Iza ovakve argumentacije se krije jedan različit proces koji je vremenom postao suština bankarstva. Ovo iz razloga što je bankarski sistem zasnovan na kamati razvijen na osnovu prakse zlatara, od kojih su banke i nastale.
Vremenom su bankari ovladali tehnikom emitovanja banknota bez pokrića u zlatu, koje bi stavljali u promet, čime bi “iz ničega” ostvarivali profit. Usled toga banke u nastojanju da zaštite svoje zajmove na bazi potvrda bez pokrića, izbegavaju investicije uz deljenje profita i umesto toga se fokusiraju na zajmove bazirane na kamati, koji su podržani kolateralom – (depozitom, hipotekom i slično) koji služi kao zaštita u slučaju neizmirivanja obaveze od strane zajmoprimca. To sa druge strane znači da je moguće pozajmljivanje novca onima koji ga imaju, na teret onih koji ga nemaju, tako da u potpunosti dolazi do izražaja izreka koja glasi: “Bankari su ljudi koji će vam pozajmiti novac jedino ukoliko im možete dokazati da vam novac i nije potreban”
Pravda i pravednost predstavlja osnovni princip islamskog ekonomskog pristupa, odnosno islamskog bankarstva, koji nastoji da ravnomerno izrazi etičku, moralnu i društvenu dimenziju sa ciljem ostvarenja jednakosti u društvu, za dobrobit društva kao celine. Obzirom na zabranu upotrebe kamate, islamske banke svoju filozofiju zasnivaju na poslovnim aranžmanima koji podrazumijevaju učešće u raspodjeli dobitka ili gubitka. Osnovno načelo islamskog bankarstva je apsolutna zabrana primanja i davanja kamate!!!
Izvorni principi na kojima se zasniva islamsko bankarstvo su:
- Apsolutna zabrana plaćanja ili naplate kamate u bilo kojem obliku;
- Obaveza podele profita ili gubitka;
- Nemogućnost zarade bez preuzimanja rizika;
- Zabrana stvaranje “novca novcem”;
- Zabranja kockanja, neodređenosti preteranog rizika, špekulacija u neizvesnosti;
- Zabrana finansiranja ili rada sa, u islamu, zabranjenim proizvodima ili aktivnostima.
Nije dozvoljeno ugovaranje naknade u novcu ili naturi, tj. ugovaranje plaćanja penala, ukoliko dužnik zakasni sa izmirenjem duga, bilo da se tekstualno navede iznos ili ne, bilo da se radi o naknadi za izgubljeni prihod (propuštena šansa), ili zbog promene vrednosti novca. Isto tako, nije dozvoljeno sudsko potraživanje naknade, bilo na početku dužničkog odnosa ili kod dospeća duga, jer bi to bila kamata.
Islamsko bankarstvo Reči Allahove “Muslimani se drže datih obećanja, izuzev obećanja koji odobrava zabranjeno (haram), ili obećanja koji zabranjuje dozvoljeno (halal). (Tirmizi, Sunen, “Kitabul-ahkam”, br. 1272).
U cilju pronalaženja rešenja za neodgovorne klijente, islamske banke uvele su član u ugovoru u kojem se klijent obvezuje da će u slučaju kašnjenja uplatiti određeni iznos ili procenat u dobrotvorni fond koji je pod supervizijom Šerijatskog odbora banke, ne banke lično, a koji se troši u humanitarne svrhe.
Islamsko bankarstvo Poverilac ima pravo zahtevati prodaju založene i druge imovine koja pripada dužniku s namjerom da se ta imovina pretvori u likvidna sredstva iz kojih bi se mogao podmiriti dug. Dozvoljeno je poveriocu da ugovori u ugovoru ili da kasnije od dužnika uzme punomoć za prodaju založene i druge imovine u njegovom vlasništvu, bez obraćanja sudu. Takvo raspolaganje dozvoljeno je poveriocu, a ono obezbeđuje skraćenje procedure prodaje zaloga. Preporuka je da se taj uslov ne aktivira dok se dužnik ne upozori i dok mu se ne da dovoljno vremena u kom može izmiriti dug. Taj period ne traba da bude kraći od dve sedmice.
Na čemu se zasniva islamsko bankarstvo? Koje su značajne razlike između islamskog i konvencionalnog bankarstva? Islamsko bankarstvo je partnerstvo u društveno korisnim projektima (sa privatnim i državnim sektorom, pravnim i fizičkim licima) uz podelu profita, ali i snošenje gubitka, te pružanje svih savremenih bankarskih usluga uz naplatu unapred poznate provizije.
Islamska banka kao partner finansira društveno korisne projekte koristeći instrumente islamskog bankarstva kao što su: a) mušareka (oblik zajedničkog ulaganja u poslovni poduhvat u kome svi učesnici dele dobit ili gubitak zajedničkog ulaganja (joint venture)), b) mudareba (partnerstvo u komercijalnom poduhvatu, pri čemu jedna strana ulaže kapital (rabbu-l-mal), a druga rad i ekspertizu (mudarib) i upravlja investicijom), c) selem (kupoprodaja gde prodavac preuzima obavezu da isporuči određenu robu kupcu na neki idući datum u zamenu za unapred plaćenu naknadu, d) istisna (vrsta kupoprodaje gde se robom trguje pre nego što je proizvedena, tako što kupac naruči od proizvođača da mu proizvede robu koju plaća odmah ili kasnije. Predmet istisna-a je uvek stvar koja zahtijeva proizvodnju, e) idžara (iznajmljivanje sredstava) koja imaju usufrukt, a koja su u vlasništvu banke, f) murabeha (trgovina s otkrivenom maržom) koja se, uglavnom, koristi za kratkoročno finansiranje kupovine automobila i kućnih aparata, itd. Ako imamo u vidu da konvencionalne banke uglavnom poznaju samo pozajmljivanje novca uz kamatu, jasne su nam razlike između islamskih i konvencionalnih banaka. Ipak, najznačajnije razlike se ogledaju u tome što je bankarsko poslovanje u skladu s islamskim principima: a) više je društveno odgovorno, jer ne finansira industriju alkohola, duvana, pornografije, prostitucije, kockanja itd. , b) investiciono je orijentisano, jer većina proizvoda u sebi nosi to svojstvo, c) jednako je zainteresirano za uspeh klijenata kao i banaka, jer banke dele sudbinu njihovog uspeha i neuspeha, i d) ima versku obavezu da u granicama mogućnosti pomogne klijentu koji je ne svojom voljom pao u nevolju.
Zašto BBI naplaćuje penale? Imajući u vidu da se može desiti da druga strana u ugovoru iz neopravdanog razloga kasni s izmirenjem svojih obaveza, banka je, u cilju svoje zaštite, a time i zaštite investitora (štediša) i klijenata banke, uvela penale. Međutim, s obzirom da su ti penali kamata, banka ih ne uzima u svoj bilans, nego ih usmerava na poseban račun koji je pod supervizijom Šerijatskog odbora koji ta sredstva usmerava u dobrotvorne svrhe.
Kako se formira profitna marža? Profitna marža je predmet dogovora strana u ugovoru. Naravno, banka u želji da posluje pozitivno i u nameri da bude konkurentna, vodi računa da cene budu tržišne, ali i da ostvari zaradu. Recimo, ako je vlasnik kapitala oročio/investirao svoja sredstva preko BBI banke po wakala principu obavezujući se banci da njegova sredstva investira samo u one projekte koji će ostvariti minimalni profit/dobit od 5% godišnje, banka će pri investiranju tih sredstava, a kod formiranja profitne marže, imati u vidu ugovorene uslove wakale, troškove investiranja, svoju razumnu zaradu, te će profitna marža za finansiranje biti veća za nekoliko procenata od profita/dobiti koja je ugovprena wakalom vlasnika kapitala.
Koja je osnovna razlika između islamskog i konvencionalnog bankarstva? Osnovna razlika je tome što u islamskom bankarstvu nema kamate, poslovanje je pokriveno stvarnim materijalnim vrednostima, investiciono i proizvodno je orijentirano, istinski je zainteresirano za uspeh klijenata jer samo pozitivni rezultati klijenta garantiraju profit banci, i što su islamske banke društveno odgovorne, tako da ne finansiraju proizvodnju i distribuciju alkohola, opojnih droga, pornografije, prostitucije, hazardnih igara, filmske industrije koja promoviše nasilje i nemoral, itd.
Na koji način BBI banka snosi rizik u zajedničkom partnerstvu? Za ispravnost ugovora u Šerijatu jedan od uslova je nepostojanje prekomjernog rizika (garera). Iz tog razloga dozvoljeno je islamsko osiguranje (tekaful), tamo gde nema tekafula dozvoljava se konvencionalno osiguranje u granicama potrebe, dozvoljeno je osigurati se kolateralom, žirantima i drugim načinima halal osiguranja. Iz razloga što zakonodavstvo i sudstvo ne mogu uvek pružiti potrebnu zaštitu, BBI se mora osigurati svim dozvoljenim halal načinima osiguranja. Kako osigurava sebe, banka osigurava i klijenta, što se jasno reflektuje u situaciji kada dođe do uništenja predmeta partnerstva. Recimo da predmet partnerstva (stambena kuća) bude uništen zemljotresom i tome slično, banka će od osiguranja naplatiti samo onoliko koliko je bilo njeno vlasništvo u tom trenutku, dok će klijent naplatiti koliko je bilo njegovo. Nadalje banka nema pravo da naplati preostali deo rente jer je predmet iznajmljivanja uništen.
Prva islamska finansijska institucija kao preteča današnjih banaka je nastala 1963. g. u Egiptu • neke od islamskih zemalja su u potpunosti konvertovale svoje konvencionalne u islamske finansijske sisteme (Iran, Pakistan I Sudan), druge imaju implementiran paralelan bankarski sistem, i konvencionalno i islamsko bankartvso (Malezija i Bangladeš). Najveća islamska grupacija u svijetu je Al Rajhi Banking & Investment Corp. sa sedištem u Saudijskoj Arabiji.